Sprindex Nastawny Zwój

24 sierpnia, 2020 / Masko Patol

Pierdololo

Historia lubi czasem zatoczyć koło. Drzewiej dampery sprężynowe były bardziej popularne niż powietrzne. Te drugie można w łatwy sposób ustawić pod każdą wagę i nie wymagają przez to potrzeby magazynowania różnych sprężyn. Kupując rower “gotowca” wiemy, że da się go ustawić pod naszą wagę i nie trzeba konsultować tego parametru ze sprzedawcą. Powietrze jest też znacznie lżejsze od stali czy nawet tytanu. Zaryzykowałbym stwierdzenie, że jest nawet lżejsze od aleminu. Dotychczas trzeba było zaakceptować ten mankament sprężyny, którym jest brak możliwości ustawienia twardości lecz jak śpiewał nikomu nieznany raper Urban w latach 90. “Teraz czasy się zmieniły. Nie pierdoli się o gwiazdach, Siadaj tutaj, mała, no i jazda, jazda.” No więc zamontowałem Sprindexa i tirlipa tirlipa.

Przed zamontowaniem dampera w ramie, warto położyć go na chwilę na mchu aby się uleżał. Wpływa to na nic.

Impresjan

Na pierwszy rzut oka sprężyna jest czarna i wykonana ze stalowego drutu a na jej końcu jest taki szary element wykonany z plastyku. W dolnej części sprężyny namalowane są liczby, które stanowią podziałkę zakresu regulacji sprężyny. Niezależnie jak długo wpatrujemy się w sprężynę nic się nie zmienia dlatego nie warto tracić czasu na głupoty. Sprężyna wykonana jest z lekkiego stopu dzięki czemu waży 325g (co jest wynikiem zbliżonym do sprężyn SL o tych samych parametrach). W zestawie znajdziemy podkładki i stulejki do damperów popularnych marek.

Podkładki wykonane są z polimeru Derlin, który jest śliski jak delfin. Pewnie stąd też nazwa ale ktoś jebnął literówkę i poszło do druku.

Jak to działa

Każda sprężyna opisana jest parametrem “spring ratio” co po polskiemu oznacza stałą sprężystości. Wynika ona z materiału, z którego jest wykonany pręt, z jego przekroju oraz ilości zwojów i średnicy samej sprężyny. Najczęściej stosuje się w damperach sprężyny o liniowej charakterystyce ugięcia co oznacza iż w całym swoim zakresie pracy na każdy cm ugięcia sprężyny wymagane jest przyłożenie takiej samej siły X. Parametr ten opisany jest w funtach na cal czyli lb/in. Zatem przykładowo sprężyna 400lb/in wymaga przyłożenia 400 funtów aby ugięła się na cal.

Twardość sprężyny możemy zmienić obcinając jej zwoje lub w sposób mniej drastyczny dezaktywując je. I tu przechodzimy do sedna czyli szarego polimerowego pierdolnika zlokalizowanego na dole naszej sprężyny.

O właśnie tego (z białym napisem na czerwonym tle). Zielone to mech – nie wchodzi w skład zestawu.

Przekręcając szary dżings w łatwy sposób zmieniamy twardość sprężyny poprzez kastrację aktywnych zwojów. Czysta fizyka, zero marketingowych sztuczek. Pozostaje zatem odpowiedzieć sobie na za*ebiście ważne pytanie – czy jest mi to potrzebne? Zasadniczo – to zależy.

Benefity

Możliwość regulacji zawsze jest lepsza niż brak regulacji, dlatego większość osób pragnie posiadać w amortyzacji wszystkie możliwe regulacje, żeby potem nie umieć z nich skorzystać. Jednak twardość sprężyny czy wartość ciśnienia jaką dmuchamy do dampera powietrznego jest podstawowym parametrem, którego raczej nie da się nie rozumieć, co nie znaczy że nie można go źle dobrać.

Regulacja jest łatwo dostępna. Posiadanie dwóch rąk ułatwia czynności regulacyjne jednak jednorącz też nie jest to niemożliwe.

Zakres regulacji nie jest na tyle duży aby kupić sprężynę w ciemno i próbować ustawić pod naszą wagę. Tak czy inaczej musimy skorzystać z kalkulatora aby dobrać odpowiednią twardość jednak możemy się później poruszać w pewnym zakresie twardości.

Użyteczność

W przypadku mojej sprężyny jest to 50lb co przekłada się na ok 10kg masy ciała. Aby przybrać 1kg masy ciała należy zwiększyć kaloryczność diety o 1000kcal dziennie, wówczas po tygodniu przyrośnie nam 1kg. Tak w przybliżeniu. 1000kcal to cztery Prince Polo XXL. Czyli dzięki sprężynie Sprindex możemy jeść cztery Prince Polo XXL dziennie przez 35 dni z rzędu i w dalszym ciągu nasza sprężyna wyrobi (oczywiście jeśli tak dobraliśmy zakres aby przy naszej obecnej masie być w jego środku). O takim czymś marzyłem! Ale to jeszcze nic! Po tym słodkim karnawale możemy wyrzucić z diety Prince Polo i nie jeść czterech wafelków przez kolejne 70 dni a nasza sprężyna w dalszym ciągu będzie fitować! Kocham życie. Czasem.

Nie wiem czy potrzebny jest jakiś inny argument co do zasadności tego wynalazku ale mimo wszystko postaram się przytoczyć jeszcze kilka.

Z drugiej strony też jest napis.

W zależności od warunków panujących na trasie (np. błoto) czy też charakterystyki trasy (np. równa jak stół trasa typu flow) możemy w prosty i szybki sposób zmienić charakterystykę pracy naszego amortyzatora. Tak samo jak to robimy z ciśnieniem w oponach.

Kolejna możliwość to utwardzenie zawieszenie na długim podjeździe jeśli ten nie posiada platformy, lub ją posiada ale nie jest ona zbyt wydajna. A nawet jeśli jest wydajna to z utwardzoną sprężyną będzie jeszcze wydajniejsza.

Jeszcze kolejniesza możliwość to regulacja twardości z uwagi na akwalung, albowiem czasem jeździmy “na letko” czyli w shortach, jerseyu i otwartym kasku. A czasem jak Koń Michał na Trilogy czyli ze wszystkim co jest w szafie + 8l wody i 40 bananów. Tu zakres mógłby nie podołać ale warto próbować.

Akurat do tej ściany sprężyna bardzo pasuje.

Podsumowanie

W moim przypadku okazało się, że w terenie bogatym w korzenie, kamienie i różne inne nierówności wolę jeździć na bardziej miękkiej sprężynie, natomiast na trasach “równych” gdzie nie wykorzystuję dużo skoku utwardzam tył, wówczas pompowanie jest bardziej wydajne.

Kwestia sagu nie jest dla mnie najważniejsza, w sensie sama wartość i jej jakoś dokładnie nie monitoruję. Ważniejsze są dla mnie odczucia z jazdy. Samej kwestii działania regulacji nie da się podważyć, ponieważ opiera się na fizyce. Koszt sprężyny to kwartet Władków Jagięłło oraz duet Chrobrego z Mieszkiem (czyli 430zł jakby ktoś był niekompetentny intelektualnie). Jest to podobna cena jak w przypadku lekkich sprężyn stalowych (de facto Sprindex też waży tyle co lekka sprężyna stalowa). Jeśli macie małe dzieci (między 0 a 18 rokiem życia) to pewnie nie zauważą jak podprowadzicie jedno 500+, żona nie zauważy zamiany sprężyny (skoro czasem potrafi nie zauważyć zmiany ramy). Jednym słowem – sam zdecyduj.

 

Plusy

  • waga
  • prostota
  • możliwość regulacji

Minusy

  • cena
  • podziałka nie zgrywa się z indeksowaniem
  • z powodu konstrukcji po dłuższym użytkowaniu wytrze się lakier

W Polsce dystrybutorem produktów Sprindex jest Banana-Bikes.

Dodaj komentarz

Czytaj także

Geoff Gulevich – wywiad

22 listopada, 2019 / Krzysztof Pałys

Rowerowa nasza brać/mać

2 sierpnia, 2019 / Krzysztof Pałys